Nationaal Park Hoge Kempen Trail

Van uitgestrekte bossen tot paarse heidevlaktes en van zanderige duinen tot hoge mijnterrils. De Nationaal Park Hoge Kempen Trail in Limburg biedt een rijke verscheidenheid aan landschappen om te verkennen, en dat is waarom wij deze langeafstandswandeling graag wouden afvinken van onze bucketlist. Tijdens deze 4-daagse hike hebben we de stilte en rust van de natuur ervaren, en zijn we getuige geweest van de vele hoogtepunten die dit gebied te bieden heeft. Als wandel- en natuurliefhebbers was deze trail de perfecte uitdaging om onze grenzen nog eens te verleggen. We kozen ervoor om de trail met een backpack te wandelen (en dus onze tent mee te nemen), wat ervoor zorgde dat +/- 25 km per dag een hele uitdaging was. Je kan er ook voor kiezen om de trail lightweight te wandelen met een dagrugzakje, omdat er verschillende slaapmogelijkheden zijn (deze hebben we steeds vermeld per etappe). We nemen je in deze blog graag mee op onze 4-daagse wandeling door het prachtige Limburg!
Inhoud
    Add a header to begin generating the table of contents

Dag 1: Kattevennen naar Pietersheim

Wandelafstand: 22,8 km Start- en eindpunt: start bij parking Kattevennen, einde bij camping Jocomo Overnachting: in ons tentje op camping Jocomo Duur: 5u30min beweegtijd (werkelijke tijd 7u30min met pauzes) De eerste etappe van de Nationaal Park Hoge Kempen Trail begint bij toegangspoort Kattevennen, waar we meteen betoverd worden door het panoramische uitzicht vanaf de Bliksemtrap. Vanaf dit uitkijkpunt konden we al een glimp opvangen van het adembenemende landschap dat we de komende dagen zullen verkennen. Het pootafdrukje, het symbool van het Nationaal Park, zullen we de komende 110 km volgen. We doorkruisen verschillende bossen, wat ideaal was met deze warme temperaturen. Na 1 km wandelen kwamen we al aan bij een eyecatcher, namelijk een prachtige paarse heidevlakte! Vervolgens wandelen we door de de licht begroeide bossen, passeren we langs een mooie visvijver en langs surfplas Papendaalheide. Picknicken deden wij bij de Hesselsberg. In Azië hebben ze grote buddha’s en in Limburg hebben ze een groot Mariabeeld, dat vonden wij wel lachwekkend. We hadden de vorige avond thuis pasta pesto gemaakt, deze hebben we lekker opgegeten op een picknick bankje met zicht op het Mariabeeld. We zetten de wandeling verder en hier en daar wandelen we over houten vlonderpaadjes, om de modderige delen te vermijden. Onderweg kwamen we ook een hond tegen waarmee we een tijdje ‘apporte’ hebben gespeeld. Tijdens de laatste 5 km vonden wij de bosrijke omgeving wat minder divers, en wandelen we aan een stevig tempo door tot bij onze slaapplek. Toen we aankwamen bij camping Jocomo werden we getrakteerd op een lekker drankje, dat smaakte! Het is een vrij grote camping, met degelijke sanitaire voorzieniningen, taverne & frituur. We zetten ons tentje (msr hubba hubba nx 2) op de tentenweide en bereiden ons avondeten, namelijk lekkere dry food zakjes van Adventure Food. Klein weetje: de legendarische GR5 route loopt ook samen met een deel van deze etappe. Voor ons een welgekende rood/witte markering, aangezien we reeds een deel van de GR5 hebben gewandeld in de Vogezen.

Slaapmogelijkheden

Dag 2: Pietersheim naar Terhills

Wandelafstand: 27,4 km Start- en eindpunt: start bij camping Jocomo, einde bij Terhills Overnachting: Terhills Hotel Duur: 6u45min beweegtijd (werkelijke tijd 9u45min met pauzes) We zetten vroeg onze wekker zodat we op tijd aan etappe 2 kunnen starten. En wat voor een etappe, dit vonden wij de mooiste etappe van de Nationaal Park Hoge Kempen Trail! We hadden aan de camping gevraagd of we vroeg konden uitchecken, en dat kon. We moesten gewoon de ‘kaart’ waarmee je gebruik kan maken van het warme water om te douchen, deponeren in een brievenbus buiten aan de receptie. We wandelen door de prachtige Ziepbeekvallei en Kikbeekbron. Ook tijdens deze etappe komen we meerdere houten vlonderpaadjes tegen, en daar zijn wij natuurlijk fan van! Wij gaan zeker nog eens terugkomen naar deze regio om de Premiumroute (markering paars trapezium) te doen als luswandeling. Ten op zichte van gisteren kwamen we nu toch verrassend veel andere wandelaars tegen. We zijn wel de enige die een grote backpack dragen, dus het lijkt of de trail nog niet zo bekend is bij andere fervente wandelaars. Na heel wat kilometers werd het bos omgeruild door alweer het purpere heidelandschap. Het is dus echt wel een meerwaarde om de trail in augustus te wandelen! Op het panoramapunt van de Mechelse Heide hebben we ook een vergezicht op de eerste heuvels. Alhoewel we deze met de drone natuurlijk al hadden gezien. Nadien gaan we verder richting de Terhills, waar we onze voetjes hebben verfrist in het water. De terrils dienen we morgen in etappe 3 te beklimmen. In National Park Visitor Center Terhills zijn we vroeger al eens geweest, en deze locatie stelt nooit teleur. We mogen trots zijn op zo’n locatie in ons Belgenlandje! Slapen we deden we in het nabij gelegen Terhills Hotel. Dit vonden wij een ideale locatie om ‘s morgens de route verder te zetten. Deze avond aten we geen dryfood, maar gingen we lekkeren uit eten bij Maasmechelen Village.

Slaapmogelijkheden

Dag 3: Terhills naar Duinengordel

Wandelafstand: 32 km Start- en eindpunt: start bij Terhills, einde bij Campspace nabij Oudsbergen Overnachting: Campspace locatie Blauwe Bessen Schrijnwerkers Duur: 7u33min beweegtijd (werkelijke tijd 10u52 met pauzes) Dit was de langste etappe van de Nationaal Park Hoge Kempen Trail, mede doordat we voor de komende nacht een unieke Campspace slaaplocatie hadden gekozen die een beetje verder lag dan de huidige route. Anderzijds zorgde dit ervoor dat we op dag 4 een paar kilomters moesten wandelen. We vertrekken vanuit het Terhills Hotel richting de ingang van National Park Visitor Center Terhills. Via een grindpad wandelen we richting de eerste terril, die ons een mooi uitzicht geeft op het meer. Na de afdaling van de terril wandelen we langs het meer naar de tweede terril en nadien gaan we verder de bossen in. Kilometers lang wandelen we over brede en smalle bospaden in het Dilserbos, in het bosreservaat Platte Lindenberg en vervolgens in het natuurgebied Bergerven. Deze wateren bieden een thuis aan talloze vogels en vormen een oase van rust. Helaas was het Bergerven omringd door prikkeldraad en hadden we dus niet de mogelijkheid om onze voetjes af te koelen. We gingen dan even een kijkje in de vogelkijkhut, waar we dachten vogels te kunnen spotten. In plaats van dat we zicht hadden op vogels, keken we naar prachtige paarden in de wei rondom. Via de Bosbeekvallei, een leuk maar overwoekerd bosgebied, kwamen we aan in Opoeteren. Wij zijn daar in een cafeetje een biertje gaan drinken als welverdiende pauze! Je hebt in Opoeteren verschillende mogelijkheden om eten en drinken te kopen. De etappe sluiten we af in de zanderige duinen van Oudsberg. De Oudsberg is de hoogste en grootste open stuifduin in Vlaanderen. Ze steekt namelijk 85m boven de zeespiegel uit. Dit was een leuke afsluiter, na de vele bossen. Zoals eerder vermeld wandelen wij nog ietsje verder tot aan onze Campspace bij Blauwe Bessen kwekerij.

Slaapmogelijkheden

Dag 4: Duinengordel naar Thor Park

Wandelafstand: 22 km Start- en eindpunt: start bij Campspace Oudsbergen, einde bij Thor Park Overnachting: geen, terugrit naar huis Duur: 5u30min beweegtijd (werkelijke tijd 7u45 met pauzes) Voor de laatste etappe kregen we gezelschap van mijn vader en zijn hond. We kwamen verrassend weinig mensen tegen gedurende de hele trail, dus het was fijn om eens met z’n drieën te wandelen. Alhoewel de geluiden van de vogeltjes rondom ons natuurlijk ook aangenaam zijn om naar te luisteren. We wandelen van het ene vennetje naar het andere en komen aan in het Heiderbos dat vol staat met jeneverbesbomen. En dan was het einde in zicht! Via de prachtige heide en bossen komen we aan bij de mijnterrils in het Thor Park. De terril van Waterschei is een oude steenberg die getuigt van het rijke mijnverleden van Genk. De stenen die je hier ziet liggen, komen uit de omliggende lagen van de steenkooladers. Opvallend hier zijn de steenmannetjes die je de weg wijzen naar de top van de terril, waar je getrakteerd wordt met een uitzicht op het indrukwekkende mijnterrein (en het voetbalstadion van KRC Genk). We sluiten de Nationaal Park Hoge Kempen Trail af met een lekker drankje bij Thor Terrazza en rijden nadien terug naar onze auto bij parking Kattevennen. Wandel je het laatste stuk graag verder? Scroll dan even verder tot ‘Dag 4: extra uitbreiding’.

Hoogtepunten

Dag 4: Extra uitbreiding

Als je nog energie over hebt, dan kan je nog een extra lus van 11 km wandelen tot aan het beginpunt bij parking Kattevennen. Geen energie meer? Dan kan je de bus nemen van Thor Park naar Kattevennen of net zoals ons iemand van je familie je laten vergezellen de laatste etappe zodat je mee kan rijden nadien. Kwam je met de trein? Dan kan je vanaf het Thor Park rechtstreeks de bus naar Genk station nemen.

logo as adventure

Ontdek alle accomodaties rondom NP Hoge Kempen

Reisvlog

De Nationaal Park Hoge Kempen Trail was een overgetelijk avontuur dat ons meenam door een landschap vol natuurlijke schoonheid, panoramische uitzichten en prachtige fauna en flora. Dit alles hebben we visueel vastgelegd in een video!

Don't forget it...

Pin it for later

We helpen je graag op weg!

Handige sites
    om je reis te plannen

Op onze reisblog maken we gebruik van affiliated links. Dit wil zeggen dat als je via deze links een aankoop doet, dat wij daar een kleine commissie van krijgen. Zonder extra kosten voor jou, een win-win dus! Zo help je ons bij het ondersteunen van onze reisblog.

Als eerste op de hoogte zijn?

Schrijf je in op
    onze nieuwsbrief

"*" indicates required fields

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Geen spam, beloofd, en je kan op elk moment weer uitschrijven.

juriancuypers-lissaboeren
    Wil je ons steunen?

Bedankt om onze blog te lezen!

Met alle plezier delen wij onze reisverhalen, foto’s en video’s met andere avontuurlijke reizigers. Wie ons hiervoor graag wil bedanken of ons een zakcentje wil geven voor een volgende roadtrip kan ons hier trakteren op een koffietje.