Budgetvriendelijke roadtrip door Zwitserland in 10 dagen

Met zijn helderblauwe gletsjermeren, indrukwekkende Alpen en prachtige natuur beantwoordt Zwitserland volledig aan onze verwachtingen. Bovendien is Zwitserland vanuit België eenvoudig en snel bereikbaar per auto of trein. Wij gingen op roadtrip met onze omgebouwde campervan. In deze 10-daagse rondreis door Zwitserland nemen we je mee langs onze must-see locaties, en geven we je graag enkele budgettips mee. Zwitserland is namelijk bekend om zijn dure prijzen. Dat was ook de reden waarom we een roadtrip naar Zwitserland steeds uitstelden. Maar omdat het zo lang op onze bucketlist stond, hebben we er een zo’n budgetvriendelijk mogelijke roadtrip van gemaakt. En wat ons betreft is dat gelukt! Je kan deze roadtrip guide uitstekend als basis gebruiken voor je eigen roadtrip door Zwitserland.

Inhoud
    Add a header to begin generating the table of contents

Reisroute

Zwitserland heeft enorm veel te bieden qua natuurpracht, dus het was een hele opgave om te beslissen welke locaties we gingen elimineren voor onze 10 daagse roadtrip. Zoals altijd plannen we onze reisroute in Google Maps en lagen de meeste van onze must-see locaties zich in de regio Berner Oberland. Welke regio je ook kiest in Zwitserland, het wordt gegarandeerd een prachtige roadtrip!

Dag 1: Thunersee

Thunersee is een prachtig meer gelegen in het Berner Oberland. Aan de oevers van Thunersee liggen allerlei charmante steden zoals Thun, Interlaken, Spiez en Brienz. Wij kozen ervoor om naar Spiez te rijden, omdat we daar een leuke Park 4 Night locatie hadden gevonden om te overnachten met ons campervan busje. Park 4 Night is een handige app/website waar je parkeerplaatsen en campings in de buurt kan terugvinden. Zeer handig dus om de parkeerkosten laag te houden!

Thunersee biedt diverse recreatieve activiteiten zoals kayakken, zeilen, windsurfen, zwemmen en vissen. Maar wandelfanaten dat we zijn, kozen we ervoor om na een lange autorit een kleine stadswandeling te gaan maken. Zo konden we rustig genieten van het mooie dat Spiez te bieden heeft. We wandelen door het binnenplein van Schloss Spiez, dit is gratis te bezoeken en geeft je een panoramisch zicht over Thunersee. Nadien wandelen we door de wijnranken naar het haventje, waar we hebben genoten van een mooie zonsondergang.

Budget tips Thunersee

Dag 2: Oeschinensee, Kandersteg

Vandaag waren we vroeg uit de veren, want de toeristische trekpleister Oeschinensee stond op de planning. We hadden opgezocht dat de kabelbaan opent vanaf 8u30, dus dat betekende dat we voor 8u30 boven moesten zijn om een massa volk te vermijden. Je kan dus al raden dat wij zeer vroeg zijn opgestaan om helemaal naar boven te wandelen. And we did it!

Eenmaal we boven waren aangekomen, kozen we ervoor om nog extra hoogtemeters te maken en de wandelroute te nemen naar het welbekende uitzicht met de 2 boompjes. Gedurende de hele wandeling hadden we zicht op het schilderachtige bergmeer met helderblauw water dat omringd was door hoge Zwitserse bergtoppen. Het leek echt alsof we in een schilderij aan het wandelen waren! Ook deed het ons een beetje denken aan Lake Moraine in Canada.

Het hele gebied rond Oeschinensee is Unesco werelderfgoed. Met wat geluk kom je een steenbok, gems of bergmarmot tegen. Dat geluk hadden wij helaas niet, want wij kwamen alleen enkele koeien tegen. Wanneer we terug beneden aan bij het meer aankwamen, konden we niet weerstaan om in het koude gletsjermeer water een plonsje te maken. Vergeet dus zeker niet je zwemgerief als je hier ook fan van bent.

Budget tips Oeschinensee

Dag 3: Via ferrata, Leukerbad

Vanuit Kandersteg namen we de Lötschbergtunnel naar Goppenstein, het dorpje aan de andere kant van de berg. We kochten ons ticket voor deze autotrein vooraf online om zeker te zijn van een plekje. Nadien ging onze roadtrip verder richting Leukerbad, waar we de Erlebnisklettersteig Gemmi gaan trotseren. Dit is een uitdagende via ferrata met veel leuke obstakels! Voor budgetreizigers is via ferrata een betaalbare en avontuurlijke manier om de omgeving te verkennen.

Parkeren deden we bij de Gemmibahn, waar we ook de kabelbaan naar boven nemen. We bespaarden enkele kosten door alleen een ticketje voor de heenrit naar kopen (28 CFH per persoon) en te kiezen om na de via ferrata de fantastische afdaling met talrijke bochtjes en trappen terug naar de auto te dalen.

Tijdens ons via ferrata avontuur ervaarden we diverse hoogtepunten, waaronder een 65 meter lange hangbrug, een uitdagende wandelbrug, een ‘Stairway to Heaven,’ een Spiderman klimnet en een uitklapbare ladder. De moeilijkheidsgraad van C/D en de duurtijd van 2u tot 2u30 maakten deze via ferrata een perfecte keuze als dagactiviteit.

TIP: Aan de nabijgelegen berg Daubenhorn kan je de langste via ferrata van Zwitserland klimmen die een duurtijd heeft 8u.

Budget tips Leukerbad

Dag 4: Aletschgletsjer (deel 1)

De Aletschgletsjer, een locatie die we al heel vaak op Instagram hebben zien verschijnen en graag met eigen ogen gezien wilden hebben! Uitstrekkend over een indrukwekkende 23 kilometer en met een dikte van ongeveer 900 meter werd de Aletschgletsjer in 2001 officieel bekroond tot de eerste Unesco World Heritage Site in de Alpen. Vanuit Fiesch namen we de kabelbaan naar Fiescheralp. Dit retourticket was inbegrepen in onze reservatie bij Alpenlodge Kühboden, alsook het ontbijt de volgende ochtend. Zo bespaarden we heel wat kosten van de kabelbaan, aangezien we 2 dagen in de Aletsch Arena wilden vertoeven. Vanwege de harde wind kwamen we niet veel mensen tegen tijdens onze wandeling naar de top van Eggishorn. Geluksvogels waren we, al deze natuurpracht maar moeten delen met hooguit 10 personen. Ons eerste plan was om de Unesco Höhenweg van Bettmerhorn naar Eggishorn te hiken, maar aangezien dit pad de bergkam volgt en dit geen aangename keuze is door de hevige wind, kozen we voor een andere route van ongeveer 10 km. Na bijna 1000 hoogtemeters kwamen we op tijd aan op de top! We hadden wat lekkere droge voeding meegenomen van Travellunch en een Jetboil brandertje om warm water te maken. Alweer een duur berghut diner uitgespaard, dat we inruilde voor een prachtig uitzicht over de grootste gletsjer van de Alpen. We bleven op de top van de Eggishorn tot zonsondergang. Na enkele uren was het tijd om terug af te dalen naar de Alpenlodge, uiteraard met onze Petzl hoofdlamp aan.

Dag 5: Aletschgletsjer (deel 2)

Na een heerlijke nachtrust in onze privékamer voor 10 personen en een uitgebreid ontbijt, besloten we een luswandeling te maken rond de Eggishorn van 15 km. We startten in noordelijke richting en moesten door de Tälligrattunnel. Deze tunnel was enkel open in de zomer en bespaarde ons 300m klimmen en dalen. Hierna volgden we het bergriviertje Märjelenbach en merkten we op dat we in een natter gebied kwamen met veel meertjes. De Aletschgletsjer kwam in zicht! We zetten ons neer op de rotsen met uitzicht op de doorsnede van de gletsjer. Het was zo uniek om deze van dichtbij te zien, maar het was ook zo tragisch om te zien hoe snel deze smolt. Alle gletsjers in de Alpen smelten aan een recordtempo en dat is enorm spijtig. We zagen in de verte een groep avonturiers die op gletsjerexpeditie waren. Zo’n expeditie duurt ongeveer 6 uur en vergt een goede fysieke conditie en een grote portie durf. Meer informatie over deze begeleide tochten kan je hier terugvinden. Prijzen starten vanaf 99 CHF. Wij kozen ervoor om de Panoramaroute (nr. 39) te wandelen die parallel liep aan de gletsjer. Dit pad maakte deel uit van een driedaagse wandelroute van Belalp naar Bellwald. We bogen af naar links rond Bettmerhorn, en nadien was het enkel nog maar dalen. Onze voeten begonnen ook stilaan moe te worden. Toen we de kabelbaan bij Fiescheralp in de verte konden zien, voelden we een paar regendruppels. Oh nee, lopen! Met behulp van onze wandelstokken raasden we naar beneden en waren we net op tijd voordat de hevige regen uitbrak. Droog in de kabelbaan konden we terug op adem komen. Ons campervan busje parkeerden we beneden aan de kabelbaan in het dorpje Fiesch. We betaalden 16 CHF om hier 2 dagen te parkeren. De huidige tarieven kun je terugvinden op de website van Aletsch Arena.

Dag 6: Triftbrücke

We zetten onze roadtrip door Zwitserland verder naar Triftbrücke, een indrukwekkende hangbrug nabij Gadmen. We reden via de Grimselpas die open is van juni tot begin november. De Triftbrücke heeft een lengte van 170 meter en een hoogte van 100 meter. Herdoor is het één van de langste en hoogste voetgangershangbruggen in de Alpen. De makkelijkste manier om bij de Triftbrücke te komen, was met de kabelbaan genaamd Triftbahn die vertrok vanuit Gadmen. De kabelbaan is geopend van begin juni tot half oktober en had openingstijden van 8u tot 16u (juni, september en oktober) of tot 17u (juli en augustus). Je kan best online boeken, aangezien de kabelbaan slechts ruimte bood aan 8 personen en elke 12 minuten vertrok. Reserveer hier je ticket voor Triftbahn. De prijzen voor een heenrit is 13 CHF en 26 CHF voor een retourticket. Bij de Triftbahn is er ook parking voorzien voor ongeveer 230 auto’s, waar je gratis kon parkeren. Indien je een retourticket koopt, zorg er dan voor dat je voldoende tijd neemt voor de hele wandeling. Alleen voor het wandelen reken je best 4 uur de tijd, afhankelijk hoe lang je onderweg wil pauzeren. Als je niet terug wil wandelen omdat je de zonsondergang wil fotograferen, kan je overnachten in de Windegghütte SAC. De berghut kan je via deze link boeken. Als je terugkomt bij het bovenstation van de Triftbahn, dan heb je de keuze om het linkerpad of rechterpad (kant van de kabelbaan) te nemen. Als je tijd genoeg hebt, doordat je de Triftbrücke overdag bezocht, raden we aan om zeker terug naar beneden te wandelen. Ook was dit weeral budgetvriendelijk doordat je een enkele de heenrit naar boven moest boeken.

Budget tips Triftbrücke

Dag 7: Aareschlucht, Meiringen

De Aareschlucht, een prachtige kloof in de regio Meiringen, biedt een plezierige en budgetvriendelijke wandelervaring tijdens een roadtrip door Zwitserland. Bereikbaarheid is eenvoudig vanuit het charmante Meiringen, zowel per trein als per auto. Gratis parking is beschikbaar bij ingang Aareschlucht West. Na de wandeling kun je met de trein terug, dit is inbegrepen bij het toegangskaartje.

De wandeling door de 1400 meter lange kloof duurt ongeveer 1 uur en biedt een variatie aan tunnels, diepe kloven, watervallen en uitkijkpunten. Het historische ontstaan van de kloof, eeuwen geleden door geologische krachten, maakt deze plek extra bijzonder. Toegang tot de Aareschlucht is voor alle fitnessniveaus en zelfs voor honden, natuurlijk aan de leiband.

De beste tijd om de Aareschlucht te bezoeken is tussen mei en september. In de zomer komt het water en de kleur van de kloof goed tot hun recht. Op regenachtige dagen ervaar je een verhoogd waterpeil en intensere kleuren. Een standaard ticket voor volwassenen kost 12 CHF.  Bezoek de Aare kloof in de ochtend om drukte te vermijden en volop te genieten van dit natuurwonder! Onze ervaring met de Aareschlucht was een plezierige, korte wandeling die perfect past in een budgetvriendelijke roadtrip door de Zwitserse Alpen.

Budget tips Aareschlucht

Dag 8: Bachalpsee, Grindelwald

Overnachten in ons tentje in de bergen mocht zeker niet ontbreken op onze budget roadtrip door Zwitserland. We vinden dit altijd een leuke, avontuurlijke ervaring en proberen dit in elke roadtrip te voorzien. Deze keer leek Bachalpsee ons de meest unieke locatie om te bivakeren! Om bij Bachalpsee te geraken, parkeren we ons in het dorpje Grindelwald. Parkeer niet bij de dichtstbijzijnde parking bij de lift ‘Grindelwald First’, maar een beetje verder naar beneden bij Parking Pfingstegg welke slechts 11 CHF kost voor +/- 24 uur. Ook hier kozen we er weer voor om een enkel de heenrit naar boven te boeken, en namen we laatste lift naar boven aangezien we bij Bachalpsee gingen overnachten. Omdat we van een uitdaging houden, hadden we er ook geen probleem mee op de volgende ochtend 1100 meter te dalen gedurende 8 km met onze volledige bepakte backpack. Deze afdaling duurde 2u30. Indien je toch liever een daguitstap wil maken naar Bachalpsee, boek dan hier een retourticket voor de kabellift naar First Cliff Walk. Dit ticket kost 68 CHF voor heen en terug. Toen we in de late namiddag aankwamen bij Bachalpsee was het erg bewolkt en zagen we geen uitzicht van bergpieken, onder andere de Eiger. Aangezien het weer enkel maar slechter werd, besloten we vroeg te gaan slapen en waren we aan het hopen op een mooie ochtend zonder te veel wolken en mist. Maar dan… rond 2 uur ‘s nachts werd Lissa wakker omdat ze moest gaan plassen. Ze fluisterde dat ze wat kleuren in de lucht zag, maar ze had haar bril niet op, dus moest ik naar buiten komen. Ik nam mijn camera mee en wat we toen zagen was een nachtelijke hemel vol sterren en veel groene strepen in de lucht. De kleuren waren moeilijk te zien met het blote oog, maar door de lange sluitertijd van mijn camera konden we het waarnemen. Lissa ging terug in de tent en verlichtte het met haar Petzl hoofdlamp, zodat ik dit unieke moment kon vastleggen! Wanneer we terug in de tent waren zocht ik op internet hoe dit natuurverschijnsel werd genoemd, omdat ik dit nog nooit eerder had gezien. Het heet luchtgloed (airglow). Als landschapsfotograaf is het echt fijn om dit soort natuurfenomenen te ervaren en vast te leggen. Deze momenten maken het goed voor alle slapeloze en koude nachten in ons tentje!

Budget tips Grindelwald

Powered by GetYourGuide

Dag 9: Mürren & Lauterbrunnen

Murren is een autoluw dorpje dat je via de trein (vanaf Lauterbrunnen) of met de kabellift in Stechelberg kan bereiken. Aangezien we de vorige dag hadden gekampeerd bij camping Rütti Stechelberg, kozen we ervoor om via Gimmelwald de lift te nemen. Het dorpje Mürren ligt op 1650 meter hoogte, hoog boven het dal van Lauterbrunnen, waar we in de namiddag heen gingen. Eenmaal in Mürren aangekomen, zochten we de ingang van de bekende via ferrata van Mürren. De middag was juist gepasseerd en het was erg druk, met gevolg dat we onderweg veel moesten wachten. Vroeg in de ochtend komen om de via ferrata te doen had een betere keuze geweest. Vanuit Mürren kan je nog helemaal tot de Schilthorn berg waar er een 360° panorama restaurant is. Indien je niet zou kiezen voor een budget roadtrip in Zwitserland,  maar graag steeds een retourticket voor de lift aanschaft, kan je ook veel geld besparen door volgende tip! TIP: In Zwitserland bestaat de ‘Swiss Travel Pass’, waarmee je enorm veel kortingen krijgt en/of gratis kan gebruikmaken van het openbaar vervoer. Je kan onbeperkt gebruikmaken van het Zwitserse treinnetwerk en je krijgt gratis toegang tot meer dan 500 musea. Wat wij als avonturiers een toffe feature vinden is dat je tot 50% kan besparen op vele andere berg excursies. Ook voor deze kabellift naar Schilthorn bespaar je 50%. De Swiss Travel Pass is zeker de moeite om eens te bekijken als je een treinrondreis of roadtrip aan het maken bent en er zeker van bent om enkele prachtige locaties zoals Zermatt (Matterhorn) en Jungfrau, Pilatus, Schilithorn op jouw lijstje te zetten. Na de via ferrata, reden we verder naar Lauterbrunnen. Dit is een klein pittoresk dorpje dat enorm bekend is bij toeristen en de Instagram community. We bezochten Lauterbrunnen als korte tussenstop op onze roadtrip, echter liep de korte tussenstop wat uit omdat het een hele opgave was om parkeerplek te zoeken. Alles was bijna volzet! We kozen ervoor om een korte 5 km wandeling te maken met de waterval en het kerkje als highlight.

Budget tips Mürren & Lauterbrunnen

Dag 10: Augstmatthorn

Voor zonsopkomst op de top van de Augstmatthorn zijn, dat was ons doel. Hiervoor reden we naar restaurant Jägerstübli Lombachalp om vandaar uit onze hike te starten. Eenmaal aangekomen op de parking, waren er al 3 andere auto’s geparkeerd en wisten we dus dat we niet de enige waren die een sunrise mission gingen doen. Het voordeel van hier te starten met wandelen, is namelijk dat je geen kabelbaan moet nemen. Weer wat geld kunnen besparen! Enkel de parkeerplaats dienden we dus te betalen en dit kon enkel met cash (munten) aan de automaat. De hike naar de top was erg steil, aangezien je 570 meter stijgt op slechts 2,3 km afstand. Het begin van de hike was ook vrij modderig, dus onze wandelstokken kwamen goed van pas. Ook een Petzl hoofdlamp is een must, aangezien we in het donker aan het wandelen waren. Net zoals overal in Zwitserland zijn alle wandelpaden steeds goed aangegeven op gele bordjes. Na 1u15 waren we op de top en konden we genieten van een prachtig uitzicht over Brienzersee. Als de zon was opgekomen, hiken we verder in zuidwestelijke richting, zodat we over de smalle bergkam konden wandelen. We daalde gedurende 2 uur rustig af en genoten van de lekker warme zon op ons gezicht. Toen wij ‘s morgens aan het afdalen waren naar de parking, was het grappig om tegenliggers tegen te komen omdat wij al bijna klaar waren met onze hike en zij nog moesten beginnen. De sunrise mission naar de top van Augstmatthorn was een geslaagde afsluiter van onze roadtrip door Zwitserland!

Budget tips Augstmatthorn

Het kostenplaatje

In totaal kostte 10 dagen Zwitserland voor ons € 958,15 voor 2 personen. Dat is € 479 per persoon en € 47,90 per persoon per dag. Wat ons betreft was onze budgetvriendelijke roadtrip door Zwitserland dus geslaagd! Wij hebben voornamelijk kunnen besparen op eten, overnachtingen en kabelbanen. We hadden al heel wat inkopen gedaan in België, waardoor we niet zo vaak naar de supermarkt moesten gaan. Voornamelijk verse groenten, fruit en vlees zijn enorm prijzig in Zwitserland. Ook maakten we steeds ons eten zelf in onze campervan. Doordat we slapen in onze campervan, hebben we ook heel wat geld kunnen besparen op overnachtingen. Dit is ook de voornaamste reden waarom we ons Ford Transit Custom busje zelf hebben omgebouwd. En als laatste hebben we ook heel wat kunnen besparen op kabelbanen door telkens alleen de heenrit te nemen, en geen heen- en terugrit. Onze uitgaven houden wij steeds bij in de handige app Tricount. Hier kan je ook werken met categorieën, waardoor je dus steeds een duidelijk overzicht hebt aan wat je het meeste geld uitgeeft. Hieronder kan je ons kostenplaatje bekijken voor een budget roadtrip door Zwitserland voor 2 personen:
    Budgetvriendelijke roadtrip door Zwitserland in 10 dagen - onze kosten

Wat we als laatste graag nog willen meegeven is dat je moet genieten van de prachtige ‘gratis natuur’ dat Zwitserland te bieden heeft. Je moet niet altijd dure activiteiten, restaurants of overnachtingen te boeken om van een bestemming te kunnen genieten. Soms is eenvoud net datgene wat jou het meest gelukkig maakt!

Don't forget it...

Pin it for later

We helpen je graag op weg!

Handige sites
    om je reis te plannen

Op onze reisblog maken we gebruik van affiliated links. Dit wil zeggen dat als je via deze links een aankoop doet, dat wij daar een kleine commissie van krijgen. Zonder extra kosten voor jou, een win-win dus! Zo help je ons bij het ondersteunen van onze reisblog.

Als eerste op de hoogte zijn?

Schrijf je in op
    onze nieuwsbrief

"*" indicates required fields

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Geen spam, beloofd, en je kan op elk moment weer uitschrijven.

juriancuypers-lissaboeren
    Wil je ons steunen?

Bedankt om onze blog te lezen!

Met alle plezier delen wij onze reisverhalen, foto’s en video’s met andere avontuurlijke reizigers. Wie ons hiervoor graag wil bedanken of ons een zakcentje wil geven voor een volgende roadtrip kan ons hier trakteren op een koffietje.